Voordeelweken helemaal niet zo voordelig


voordeelweken

Haaaaamsteren! Iedere supermarkt doet het zo nu en dan: voordeelweken organiseren. Maar zijn die wel zo voordelig? Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam laat zien dat de supermarkten er zelf in ieder geval weinig aan hebben.

Vaste klanten die weten dat de hamsterweken er aan komen, stellen een deel van hun aankopen eventjes uit. Tijdens de voordeelweken kopen ze dan iets meer dan normaal, terwijl in de weken daarna hun karretje leger is.

Het geven van voordeel lokt wel een paar nieuwe klanten, maar die kopen alleen een paar producten in de aanbieding en zijn dan weer weg. Nieuwe vaste klanten levert het bijna niet op.

Als de voordeelweken voorbij zijn, dan gaat alles weer op oude voet verder. Dezelfde klanten blijven dezelfde spullen kopen, ze betalen gemiddeld nog steeds hetzelfde. Ze zijn nog net zo tevreden – of niet. De supermarkten hebben er nauwelijks nieuwe klanten bij en hebben niet meer en niet minder winst gemaakt.

Al dat haaaaaamsteren is dus een hoop gedoe om niets.