Warp drive: mogelijk

In Star Trek is het heel normaal: dankzij de warp drive sneller reizen dan het licht. Science fiction? Ja, zegt een expert, maar straks kan het echt.

Albert Einstein bedacht ooit dat niets sneller kan bewegen dan het licht. Daarmee is 299.792.458 meter per seconde de maximum snelheid in dit universum.

Toch raast Starship Enterprise in de serie Star Trek in een paar uur van de ene melkweg naar de andere. Alles dankzij de warp drive, een machine die het ruimtevaartuig miljarden kilometers per seconde kan laten vliegen.

Het is science fiction, natuurlijk. Maar bij Nasa zijn ze heel voorzichtig bezig met het nadenken over een echte warp drive. Volgens Marc Milllis, voormalig hoofd van het Breakthrough Propulsion Physics Project van Nasa is het mogelijk om de ruimte en tijd zodanig te vervormen dat je veel sneller gaat dan het licht.

star trek

‘Je neemt een stuk ruimte-tijd, en je beweegt het’, zegt Millis tegen Space.com. ‘Een voertuig in dat stuk ruimte lijkt niet te bewegen, de ruimte eromheen doet dat.’ In laboratoria zijn wetenschappers voorzichtig bezig die theorie te testen. In bepaalde gevallen hebben ze kleine stukjes ruimte al bewogen. Alleen kost dat zo veel energie, dat het onmogelijk is daarmee een ruimtevoertuig aan te drijven.

Net als in Star Trek is er waarschijnlijk een nieuwe soort brandstof nodig. Alle hoop is gevestigd op ‘donkere energie‘, een mysterieuze vorm van energie die zorgt dat het heelal uitdijt. Alleen hoe vind je dat? Hoe sla je het op? Hoe gebruik je het? Millis heeft die antwoorden nog niet. Daarvoor is nog jaren onderzoek nodig.

Gelukkig is er tot die tijd de nieuwe Star Trek film in de bioscoop.