Warm licht staat voor duur


dure winkel

Winkelend publiek laat zich schaamteloos beïnvloeden door welk licht er in een winkel brandt. Warm is duur.

Heb je een discountwinkel? Eentje van het type kiloknaller, prijsbeuker, alles-moet-weg? Koop dan vooral de koelste tl-lampen die je kunt vinden. Onderzoek aan de PHL hogeschool in België toont aan dat het winkelend publiek die kleur licht associeert met goedkope spullen.

Kleur van warm naar koud. Vooral de koude kleuren worden gezien als goedkoop.

In een testwinkel kregen proefpersonen allerlei consumentengoederen te zien bij drie soorten licht. Hoe ‘warmer’ het licht, hoe meer de mensen het gevoel hadden in een sjieke tent rond te lopen met producten van de beste kwaliteit. Gevraagd naar de prijzen van de goederen, werd de winkel bij warm licht beoordeeld als ‘duur’.

Draai een ander peertje in en die associatie verdwijnt als sneeuw voor de zon. Bij koel licht zeiden de proefpersonen in een goedkope winkel te staan. De producten (dezelfde als eerst) werden nu beoordeeld als van gewone kwaliteit.