Virus als elektriciteitscentrale

In de toekomst kun je je telefoon opladen tijdens het lopen danzij een flinterdunne generator in je schoenzool met virussen als hoofdbestanddeel. Wetenschappers van het Lawrence Berkeley National Laboratory (VS) ontdekten namelijk dat virussen het piëzo-elektrisch effect vertonen: het omzetten van mechanische druk in een elektrische stroom.

Normaal gesproken vertonen alleen bepaalde kristallen, polymeren en keramisch materiaal dit piëzo-elektrisch effect. Het wordt gebruikt in veel alledaagse dingen, van de druktoetsen van elektronische apparatuur tot de gasaansteker. Maar veel van de gebruikte materialen zijn giftig en lastig om mee te werken. Daarom keken materiaaldeskundigen Seung-Wuk Lee en collega’s naar een geheel nieuw soort materiaal: virussen. De M13 bacteriofaag om precies te zijn: een virus dat alleen bacteriën aanvalt en daarmee onschadelijk is voor mensen.

De bacteriofaag bleek een ideale kandidaat: niet alleen vermenigvuldigd hij zichzelf razendsnel (waardoor de voorraad eindeloos is), maar de fagen oriënteren zichzelf ook nog eens in een ordelijke structuur. En ze bleken inderdaad het veronderstelde piëzo-elektrisch effect te vertonen. Door nog wat extra negatief geladen elementen aan het ‘jasje’ van het virus te hangen, wisten de onderzoekers het virus zelfs nog meer ‘op spanning te brengen’.

De laag met de virussen werd vervolgens van een aantal filmlagen en micro-elektroden voorzien. Door nu met de duim op de generator te drukken ontstaat er net voldoende stroom om het cijfer ‘1’ te laten knipperen op een beeldscherm. Dat is nu nog niet veel, maar volgens de onderzoekers valt er nog veel meer uit de virussen te halen.

De studie is te lezen in Nature Nanotechnologie.