Nieuws

Vallende ijsklompen nekten NS


Het waren niet de wissels, maar de ijsklompen op de wissels. De NS heeft de boosdoener gevonden van alle vorstleed vorig jaar. Zal het dit jaar beter gaan?

TU Eindhoven-onderzoekers vinden de oorzaak van vorstperikelen op het spoor: ijs

Onderzoekers van TU Eindhoven hebben de technische mankementen op het spoor die vorige winter voor hoge treinuitval zorgden, bestudeerd. Indertijd werden bevroren wissels schuldig bevonden. Vastvriezen blijkt echter niet het probleem, het waren de zware klonten ijs die van de trein op de wissels vielen en de zaak blokkeerden.

Voor het onderzoek van Tim de Haas en Mark Cox (faculteit Bouwkunde) bouwden opdrachtgever Prorail, TU Eindhoven en ingenieursbedrijf Lloyds Register (met steun van Senter Novem) een grote proefopstelling in een koelcel, met spoorwissels van wel dertien meter. Hier werden allerlei extreme winteromstandigheden nagebootst en vervolgens de effecten ervan bekeken op de wissels.

De motor van de wissel is sterk genoeg om vastgevroren delen los te trekken. Daarvoor is verwarming niet eens nodig. Wel kunnen blokken ijs en stuifsneeuw de boel vastzetten. Vanaf een diameter van acht centimeter ijs blokkeert de wissel. Volgens de onderzoekers is er maar één oplossing: smelten door elektrische verwarming.

Beeld: Freddie H