Nieuws

Topman Google: robotauto nabij


Google heeft afgelopen jaar zeven auto’s zonder chauffeur 225.000 kilometer laten rijden. Op de openbare weg.

Dat vertelde het hoofd van Google’s onderzoeksteam naar robotauto’s Sebastian Thrun gisteren aan Faqt. Volgens hem is het een kwestie van jaren voor de snelwegen vol zitten met auto’s zonder chauffeur, we hebben geen keuze. ‘In de VS staan mensen per jaar 4,2 miljard uur in de file. Op het moment dat een autoweg druk is, maar het verkeer nog wel rijdt, gebruiken we maar 8 procent van het oppervlakte van die weg, met de overige 92 procent doen we niets.’

De oplossing is niet om meer asfalt te leggen, denkt Thrun, maar om de menselijke factor uit het verkeer te halen. Dan kan het verkeer veel dichter op elkaar rijden.

Thrun won twee jaar geleden de Darpa Challenge, een project om een auto te maken die 120 mijl kon rijden zonder menselijke hulp. Samen met de nummers twee en drie uit de Challenge werd hij naar Google gehaald om hun robotautoproject van de grond te tillen.

Dat uitgerekend Google zich met chauffeurloze auto’s bezig houdt, is niet verwonderlijk; de zoekmachine beschikt met Google Maps, Streetview en Earth over een gigantisch fijnmazige kaartenverzameling. Die kan worden gebruikt om auto’s op de automatische piloot van A naar B te sturen.

De komende jaren zal Google de technologie van de robotauto verder ontwikkelen in samenwerking met autofabrikanten. De grote uitdaging wordt om ons idee hoe je een auto gebruikt los te laten. Thrun: ‘Auto’s staan gemiddeld 96 procent stil. We verpeste onze steden met parkeerplaatsen. Als auto’s robots worden, kun je het beste zorgen dat ze iedereen ter beschikking staan. Als een taxi zonder chauffeur pak je een robotauto om bijvoorbeeld je kinderen naar huis te sturen.’

Volgens Thrun heeft dat nog een groot voordeel: veel minder ongelukken. ‘Verkeer is de belangrijkste doodsoorzaak in de VS onder mensen van 9 tot 39. Een robot is vele malen veiliger dan een menselijke chauffeur. De 225.000 kilometer die we afgelopen jaar hebben gereden, waren schadevrij. Officieel mag je natuurlijk de weg niet op zonder chauffeur, maar onze auto is mogelijk de veiligste die nu in Californië rond rijdt.’