Kometen spotten kun je zelf

Een Britse amateur-astronoom heeft een belangrijke ontdekking gedaan – gewoon thuis achter zijn computer.

Het kan erg leuk zijn om met een eigen telescoop buiten te staan om planeten en sterrenstelsels waar te nemen. Maar het hoeft niet: tegenwoordig is het ook mogelijk om dat via internet te doen. Je huurt dan een telescoop voor een bepaalde tijd en die kun je dan op afstand besturen.

De Brit Nick Howes maakte foto’s van een komeet die in stukken breekt. Op zes foto’s is te zien hoe een enorm stuk ijs lijkt af te breken van de kern van de komeet. Gewoonlijk is die nucleus tientallen kilometers groot. De gefotografeerde berg ijs zal waarschijnlijk een kleine komeet op zichzelf worden.

komeet2

Howes maakte gebruik van één van de online telescopen van het Faulkes Telescope Project van de universiteit van Cardiff. Het project biedt toegang tot telescopen op Hawaii en in Australië. De wetenschappers van het Faulkes-project zijn opgetogen over deze nieuwe ontdekking.

Observatietijd huren op een telescoop hoeft niet duur te zijn, zeker vergeleken met het aanschaffen van eigen apparatuur. Er zijn verschillende aanbieders. De SLOOH Space Camera bijvoorbeeld is gericht op beginners, terwijl Faulkes of Global Rent-a-scope meer bedoeld zijn voor de professionele gebruiker.

Astronomische ontdekkingen door amateurs komen wel vaker voor. Hanny van Arkel, een lerares op een basisschool, ontdekte in 2007 een nevel die sindsdien in de sterrenkunde bekend staat als Hanny’s Voorwerp.
Van Arkel ontdekte het ongewone object toen ze meedeed aan Galaxy Zoo, een online project waarbij enthousiastelingen meehelpen om foto’s van grote telescopen te classificieren.

Bron: BBC