Nieuws

Terugkeer van de dubbeldekker


Binnenkort weer te zien op grote luchthavens: de dubbeldekker. Waarom twee vleugels als je ook vier kunt hebben?

Toen mensen een eeuw geleden begonnen te vliegen, deden ze dat bijna allemaal met dubbeldekkers. Motoren en vleugels waren nog zo weinig efficiënt dat je veel vleugeloppervlak nodig had om lift te krijgen. Dat bereikte je door twee (of drie) vleugeloppervlakken boven elkaar te plaatsen. Alleen zo kreeg je genoeg stijgkracht om het aardoppervlak te verlaten.

Na de Tweede Wereldoorlog verdween de dubbeldekker snel. Vliegtuigen werden beter en hadden aan één vleugel genoeg.

Het ziet er echter naar uit dat de dubbeldekker bezig is terug te komen. Twee ontwerpers van de Amerikaanse technische universiteit MIT hebben een nieuw supersonisch vliegtuig ontworpen met twee vleugels boven elkaar. De reden is dat een dubbeldekker makkelijk door de geluidsbarrière gaat.

De dubbeldekker van MIT. Daaronder het laatste supersonische verkeersvliegtuig, de Concorde, met één vleugeloppervlak. Foto's Christine Daniloff/MIT News/James Gordon.

Als een vliegtuig de snelheid van het geluid nadert, begint lucht samen te ballen aan de voorkant en achterkant van de vleugel. Zodra het vliegtuig de snelheid van geluid bereikt of 1 overtreft, creëert de enorme toename van luchtdruk twee enorme schokgolven die uitstralen uit aan beide uiteinden van het vliegtuig. Op de grond neem je dat waar als een harde knal.

Door twee vleugels boven elkaar te bouwen en die aan het uiteinde met elkaar te verbinden, voorkom je die schokgolf. De beide vleugels heffen elkaars schokgolven op. Dit ontwerp zorgt er bovendien voor dat het vliegtuig de helft van de weerstand van een gewoon toestel heeft, vooral bij hoge snelheden.

De nieuwe dubbeldekker bestaat nu alleen nog als computersimulatie. Er wordt nu een schaalmodel gemaakt dat wordt getest in de windtunnel. Gaat dat goed, dan komt er een prototype.