Sterren niet meer te zien

Onze goede oude Melkweg is niet meer te zien. We hebben hier op aarde ’s avonds en ‘s nachts te veel licht aan om nog in de sterren te kijken.

Astronomen over de hele wereld luiden de noodklok. Een vijfde van de wereldbevolking hoeft niet op een heldere nacht de tuin in om het firmament te bewonderen. De lichtjes van de stad produceren zo veel schijnsel, daar kan moeder natuur niet aan tippen met haar sterretjes.

Tweederde van de Amerikanen mist de kans om zich heel even klein en nietig te voelen in de eindeloze heelal. De helft van de Europeanen treft hetzelfde lot. Voor de romantici en sterrenkijkers onder ons is dat natuurlijk een droeve zaak. Maar ook mensen die liever hun ogen op de grond houden, kunnen hinder ondervinden; nachtelijk kunstmatig licht verstoort namelijk ons slaap/waakritme.

De gevolgen van lichtvervuiling reiken waarschijnlijk verder. Uit een vorig jaar gepubliceerde studie in het wetenschappelijke tijdschrift Chronobiology International blijkt er enige relatie te bestaan tussen borstkanker en lichtvervuiling. Overmatig licht verstoort namelijk de hormoonhuishouding, vooral die van melantonine en oestrogeen.

Ook dieren doen we geen lol met kunstlicht. Zeeschildpadden schuivelen landinwaarts in plaast van terug naar zee. En vogels raken gedesorienteerd en vliegen zichzelf te pletter op verlichte gebouwen. Dankzij onze angst voor duisternis kunnen we de term ‘blauwe planeet’ binnenkort uit de boeken schrappen. Planeet Neon past beter.

Er is hoop, en die komt van intiatieven als de International Dark Sky Association, met filialen in de Verenigde Staten, België en Australië. Omdat 2009 het jaar is van de astronomie zijn er allerlei acties om de duisternis te redden. Meehelpen kan bijvoorbeeld door de mate van lichtvervuiling in je omgeving te observeren en te rapporteren