Nieuws

Saab wordt weer exclusief (hopelijk)


Een verliesgevend bedrijf heeft een ander verliesgevend bedrijf gekocht. Iedereen is blij. Terecht?

Dat Saab een legendarisch automerk is, hoef je bijna niemand te vertellen. Dat het een automerk is dat de afgelopen jaren zielloze rij-ijzers heeft gemaakt is ook bekend.

Nu moet Saab weer exclusief worden, heeft Spyker topman Victor Muller aangekondigd. Hoe? Dat zal vooral moeten komen door nieuwe uitvindingen te doen en die te verwerken in de auto. Het Zweedse merk was de eerste met ruitenwissers op de koplampen, een glasvezel carrosserie, een turbo in een familie-auto en een contactslot dat de knie niet doorboort bij een aanrijding.

Saab 96 bij de Zwanenburgbaan van Schiphol

Saab 96 bij de Zwanenburgbaan van Schiphol

Bovenal was het een merk dat deze technologie wist te verpakken in prachtige ontwerpen. Zie deze Saab 96 (bouwjaar 1977), eigendom van een redactielid van Faqt. Het is nog steeds een heerlijk karretje om in te rijden, al is er dertig jaar voorbij sinds deze auto in Finland van de productielijn rolde.

Weet Spyker de gouden combinatie van techniek en stijl terug te brengen – en dat is niet makkelijk – dan kan Saab weer een groots merk worden met auto’s die zelfs decennia lang over de wegen blijven zoeven. Wellicht kan er dan zelfs weer eens winst worden gemaakt.

Foto: Faqt