Nieuwe generatie luchtschip in aantocht


ML866

Het Californische bedrijf Aeros heeft aangekondigd dat ze zijn begonnen met de bouw van de ML866, een 169 meter lang luchtschip. Ze verwachten dat het eerste exemplaar over vijf jaar gereed is voor commercieel gebruik.

Het wordt een gigantisch luchtschip, met een hoogte van 36 meter en een breedte, inclusief vleugeltjes, van 53 meter. Het krijgt een topsnelheid van 222 kilometer per uur en zal op maximaal 3600 meter hoogte vliegen. Helium zorgt voor de opwaartse kracht.

Luchtschepen waren tot de jaren dertig een veelbelovend transportmiddel. Maar door het spectaculaire ongeluk met de Hindenburg in 1937 kwam er plotseling een einde aan de ontwikkeling van deze giganten. Na de oorlog werden vliegtuigen snel groter, sneller en betrouwbaarder, waardoor luchtschepen geen kans meer maakten.

Maar voor bepaalde klussen is een luchtschip nog altijd zeer geschikt. Zoals het transporteren van zware ladingen naar afgelegen gebieden, waar geen vliegvelden of zelfs wegen zijn. Ook hebben verschillende bedrijven plannen gelanceerd voor cruises per luchtschip. Aeros wil vooral vracht vervoeren en ontwierp al eerder een werkend luchtschip dat qua omvang de helft van de ML866 is.

Als het eerste exemplaar over vijf jaar klaar is, zullen vooral transportbedrijven en de luchtmacht geïnteresseerd zijn. De ML866 kan 60.000 kilo meenemen, ongeveer de helft van een Boeing 747. Er zijn echter ook al plannen voor een groter model, dat 450.000 kilo kan tillen.