Minder misselijk door Virtual Reality


microsoft-vr-improvement-led-3

Er komen de laatste tijd veel Virtual Reality-brillen op de markt. De HTC Vive, Samsung Gear VR and Oculus Rift proberen consumenten te verleiden zich te amuseren in virtuele werelden. Maar voor veel mensen is het niet zo’n leuke ervaring, omdat ze er al snel misselijk van worden.

De onderzoekstak van Microsoft is aan het experimenteren met manieren om daar iets aan te doen. De onderzoekers zeggen een simpele en goedkope manier gevonden te hebben om de virtuele werkelijkheid een stuk echter te laten lijken. De gebruiker van een VR-bril krijgt de indruk van een bredere kijk op de wereld met een rijtje LED-lampjes.

De meeste virtual-reality-brillen hebben een kijkhoek van rond de 100 graden; veel minder dan de 180 graden van het menselijk gezichtsveld. Een VR-bril gebruiken is daardoor alsof je een verrekijker opzet, en dat helpt niet echt als je een echte virtuele wereld wil beleven. Als oplossing voor dat probleem heeft Microsoft Research iets ontwikkeld dat ze ‘Sparse Peripheral Display’ noemen. Het idee is om aan de rand van het display in de bril zeventig LED-lampjes te plaatsen die simuleren dat er iets in je ooghoek gebeurt. Zo simuleert de bril een gezichtsveld van 170 graden. Een ander model bril gebruikt zelfs 112 LEDjes om een kijkhoek van 190 graden te creëren.

Er is op die manier niet werkelijk meer te zien, maar volgens het onderzoeksteam is het genoeg om gebruikers meer het gevoel te geven dat ze om zich heen kunnen kijken. In tests bleek dat proefpersonen met het nieuwe systeem veel sneller een object konden terugvinden in een omgeving dan met een bril met het conventionele systeem. Een extra voordeel is dat minder mensen last krijgen van misselijkheid. Om daar iets aan te doen, werd in de ooghoeken meer beweging toegevoegd, waardoor 11 van 14 proefpersonen zeiden minder last van duizeligheid en misselijkheid door de bewegingsziekte die vaak voorkomt bij het gebruik van virtual reality.