Nieuws

Lijk gevonden? Gooi weg!


Het had zo’n mooie stunt moeten
worden. Om de nieuwe versie van de game Resident Evil te promoten zijn
door heel centraal Londen afgehakte ledematen en ingewanden verstopt,
allemaal nep natuurlijk. Wie een voet of arm vond, mocht gratis naar de
launch party. Er was zelfs een reis naar Afrika te winnen.


Alleen zijn van de tientallen zeer
realistische hoofden, benen en darmenstelsels maar negen exemplaren
teruggevonden. Een paar dozijn stukken mens liggen nog ‘ergens’ in de Londense
binnenstad te wachten op een argeloze voorbijganger.

Opmerkelijk aangezien het feestje van Resident Evil afgelopen vrijdag de dertiende
was en gedurende het weekend maar een paar ‘extra’ ledematen zijn gevonden.

De makers van de game roepen alle Londenaren op om vooral niet bang te
worden als ze een losse voet of torso vinden. Ze mogen de ledematen
terugbrengen, bij het vuilnis zetten of houden. Kippenlevers, die zijn
gebruikt om ingewanden na te bootsen, kun je volgens de makers het
beste weggooien.

Geurilla-marketing is steeds populairder aan het worden. In de jaren
zeventig begon drankmerk Canadian Club met deze manier van reclame
maken. Ze verstopten kratten met hun whisky op plekken over de hele
wereld. Wie een krat vond, won een prijs. Van de 22 kratten die zijn
verstopt – waaronder eentje op Mount Everest – zijn er in de loop der
jaren maar 16 teruggevonden. 

Een krat dat op de Zuidpool ligt, is
waarschijnlijk in het ijs gezakt.

Maar zo braaf is geurilla-marketing allang niet meer. Een paar jaar
geleden huurde Vodaphone in Australië zelfs twee streakers in, om
tijdens een voetbalwedstrijd naakt over het veld te rennen. Het leverde
30.000 Australische dollar boete op en een heleboel publiciteit.

Ook televisiezender HBO probeerde de misdaadserie Soprano’s onder de
aandacht te brengen met geurilla-marketing (zie foto). Het bezorgde
veel New Yorkers kippenvel.