Nieuws

Landen piloten soms op de verkeerde luchthaven?


Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar een vliegtuig op een verkeerd vliegveld is geland. Met de vakantie (en een vlucht) in aantocht een enge gedachte. Gebeurt het vaker? – Hilde

Ja hoor, dat gebeurt wel eens. In mei en juni 2002 hebben drie vliegtuigen bijna een landing gemaakt op de vijfde baan van Schiphol. Knap stukje pilotenwerk, want de vijfde baan was toen nog in aanbouw. In alle gevallen wist de luchtverkeersleiding de toestellen te waarschuwen voor ze het landingsgestel bovenop de asfalteermachine zetten.

Schiphol is niet de enige luchthaven waar piloten wel eens een verkeerde baan kiezen.

In 1989 zette een piloot zijn Boeing neer in Aqaba, Jordanië. Opmerkelijk als je weet dat het zijn bedoeling was op het acht kilometer verder gelegen vliegveld van Eilat (Israël) te landen. Israël en Jordanië waren toen nog vijanden.

Variant: een elfjarig meisje dat in 2001 van Los Angeles naar Detroit moest vliegen werd door America West Airlines op de verkeerde vlucht gezet. Ze kwam terecht in Orlando, Florida, omgeveer tweeduizend kilometer de verkeerde kant op.

Foto: Philippe Noret, AirTeamimages

Foto: Philippe Noret, AirTeamimages

In 2001 landde een DC 10 van TWA niet op Moffat Airport bij Denver, maar op een vliegveldje voor sproeivliegtuigen tien kilometer verderop. Ze waren daar de baanlichten aan het testen en de piloot dacht dat ‘ie er was.

Verschillende mensen die naar Sidney in Australië wilden vliegen, kwamen de afgelopen jaren terecht in Sidney in Canada. Daaronder een Nederlandse vader en zoon.

Het nieuwe Swanwick luchtverkeerscentrum bij Londen had aanvankelijk zulke slechte radarschermen dat de registratienummers van vliegtuigen moeilijk te lezen waren. Een paar jaar geleden kwam een vlucht naar Glasgow (Schotland) zo bijna terecht in Cardiff (Wales).

8 april 2009 landt een Turkish Airlines 737 niet in Tbilisi, Georgië, maar op het militaire vliegveld Vaziani.

Zie voor een complete lijst deze site.