Nieuws

Kinderen vaak enige overlevende crash


Bij een crash in Libië zijn 61 Nederlanders om het leven gekomen. De enige overlevende is een kind. Dat gebeurt vaker, zo leert een blik op de luchtvaartgeschiedenis.

Volgens experts komt dat omdat kinderen minder massa hebben en dus met minder kracht neerkomen bij een crash. Hoe kleiner het kind, hoe groter de kans op overleven. Ook bemanningsleden overleven vaak, omdat ze betere gordels hebben en (bij cabinepersoneel) soms met hun rug naar de vliegrichting zitten.

Vietnam, 14 november 1992; Vietnam Airlines Yak 40, vlucht 474

Het vliegtuig was op een geplande binnenlandse vlucht van Ho Chi Minh City naar Nha Trang. Tijdens de landing bij Nha Trang, sloeg het toestel tegen een heuvel. Alle zes bemanningsleden en 24 van de 25 passagiers werden gedood. Een reddingsteam vond na acht dagen het neergestorte vliegtuig en de enige overlevende, een vrouw genaamd Annette Herfkens.

Macedonië, 20 november 1993; Avioimpex Yak 42D

Het vliegtuig was op een vlucht van Genève, Zwitserland naar Skopje, Macedonië maar moest vanwege slecht weer uitwijken naar Ohrid. Het vliegtuig crashte vervolgens in de buurt van de berg Trojani bij Ohrid. Alle acht bemanningsleden en 115 van de 116 passagiers werden gedood.

Colombia, 17 maart 1995; Intercontinental Colombia DC9-10

Het vliegtuig stortte neer in het moeras, 60 kilometer van de luchthaven. Alle vijf bemanningsleden en 46 van de 47 passagiers werden gedood. De enige overlevende was Erika Delgado, een negen jaar oud meisje. Zij brak alleen een arm. Haar ouders en een jongere broer stierven ook bij de crash.

De enige overlevende.

De enige overlevende.

Cambodja, 3 september 1997; Vietnam Airlines Tu-134, vlucht 815

Het vliegtuig was afkomstig uit Ho Chi Minh City en crashte tijdens zware regen ongeveer 800 meter van de luchthaven van Phnom Penh. Alle zes bemanningsleden en 59 van de 60 passagiers werden gedood. De enige overlevende was een één-jarige jongen.

VAE, 15 december 1997; Tajikistan Airlines Tupolev 154B; Vlucht 3183

Het vliegtuig was bezig te landen op de luchthaven van Sharjah na een vlucht vanuit Khodzhent, Tadzjikistan toen het neerstortte in een rivier op ongeveer 13 kilometer van de luchthaven. Acht van de negen bemanningsleden en alle 77 passagiers werden gedood.

Algerije, 6 maart 2003; Air Algerie 737-200

Het vliegtuig stortte neer kort na het opstijgen op een binnenlandse vlucht van Tamanrasset naar Ghardaia. Een van de motoren raakte in brand tijdens het opstijgen. Vijf van de zes bemanningsleden en Alle 97 passagiers werden gedood.

Soedan, 8 juli 2003; Sudan Airways 737-200C

Het vliegtuig stortte neer kort na het opstijgen op een binnenlandse vlucht van Port Soedan naar Khartoem. De bemanning meldde technische problemen en kort na het opstijgen stortte het vliegtuig neer. Alle 11 bemanningsleden en 105 van de 106 passagiers werden gedood. De enige overlevende was een drie-jarige jongen, Mohammed al-Fateh, die leed aan ernstige verwondingen, waaronder brandwonden en een afgerukt rechterbeen.

Verenigde Staten, 27 augustus 2006; Delta Connection (Comair) CRJ-100; Vlucht 5191

Het vliegtuig was op een binnenlandse vlucht van Lexington, Kentucky naar Atlanta, Georgia. Het vliegtuig crashte kort na de start. Twee van de drie bemanningsleden en alle 47 passagiers werden gedood. De enige overlevende was copiloot James Polehinke.

Comoren, 30 juni 2009; Yemenia Airlines; A310-300, vlucht 626

Het vliegtuig was op een vlucht van Sanaa, Jemen naar Moroni, Comoren met 142 passagiers en 11 bemanningsleden aan boord. Het vliegtuig stortte neer in de zee nabij de stad Mitsamiouli, op het belangrijkste eiland Grande Comore, in de vroege ochtend van 30 juni. Een passagier, een twaalf-jarig meisje met de naam Bahia Bakari, werd tien uur na de crash gered uit het water en is de enige overlevende.