Nieuws

JSF laat schip smelten


De JSF moet verticaal op kunnen stijgen en landen. Alleen jammer dat het ding daarbij schepen laat smelten.

De Lockheed Martin F-35 Lightning II, in Nederland beter bekend als de Joint Strike Fighter, mag dan voor veel beroering zorgen in de politiek, de ontwikkeling van het hi-tech vliegtuig gaat gewoon door.

Afgelopen maand is stil hangen in de lucht geoefend. Op de video is te zien hoe een JSF tijdens een gewone vlucht de verticale luchtinlaat boven op het toestel opent. Onder die inlaat zit een bijzonder krachtige Rolls Royce straalmotor die het toestel met stuwkracht in de lucht moet houden als de vleugels geen lift geven.

De eerste tests zien er veelbelovend uit. De JSF remt in de lucht af tot driehonderd kilometer per uur. Komende weken zullen de testpiloten proberen helemaal stil te komen hangen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het vliegtuig verticaal kan stijgen en landen. Of Nederland deze versie ook koopt is nog niet bekend. Voorlopig hebben alleen de Amerikaanse en Britse luchtmacht interesse in deze (nog duurdere) versie van het toestel.

Er is alleen wel één probleem met het nieuwe systeem. Eerste experimenten met de verticale straalmotoren hebben aangetoond dat de uitlaatgassen die eruit komen zó heet zijn, dat het dek van een normaal vliegdekschip er niet tegen kan. Bij een test op een Amerikaans schip begon het dek te smelten en te vervormen.

fragment uit het rapport Thermal Management System (TMS) Darpa

Dat staat in een rapport van Darpa, het technische onderzoeksbureau van het Amerikaanse ministerie van Defensie (zie fragment). De oplossing die Lockheed voorstelt? Om het dek van een vliegdekschip dan maar te koelen op de plek waar een JSF moet opstijgen en landen. Of ook Nederland straks gekoelde landingsplekken moet aanschaffen, is vooralsnog onbekend.

Zeker is dat dankzij de problemen met de hete uitlaatgassen het project wederom enkele maanden vertraging oplevert.

F35A Prototype