Hoe herken je een wegwerker?


wegafzetting

De zelfrijdende auto komt er aan, onherroepelijk. Meerdere bedrijven werken aan een automatische piloot, maar wachten nog tot de systemen die ze hebben bedacht 100 procent fool proof zijn. Een gewone weg onder gewone omstandigheden is geen probleem, maar wat als er iets onverwachts gebeurt? Hoe reageert een auto bijvoorbeeld op een opgebroken weg?

Bandenproducent Continental heeft een internationale wedstrijd uitgeschreven voor het beste programma om met een dergelijke onverwachte gebeurtenis om te gaan. Die is gewonnen door studenten van de Friedrich-Schiller-Universit├Ąt in Duitsland. Zij leerden het computersysteem dat de auto bestuurt om pylonen en mobiele matrixborden te herkennen. Het systeem weet dan dat een wegopbreking er aan zit te komen en zal vaart minderen en uitwijken.

De studenten hebben geluk dat vormgeving, kleur en afstand van pylonen in Europese landen tegenwoordig aan een norm moet voldoen. Dus is het voor een automatische piloot niet moeilijk om de oranje kegels te herkennen en te ontwijken. Dat kan de auto onder de meeste weersomstandigheden zelfs eerder dan een menselijke bestuurder. Al op 80 meter van de eerste waarschuwing ziet de auto dat er een opbreking aan zit te komen.

Het nieuwe systeem is op tien verschillende wegopbrekingen getest en de computer herkende ze allemaal, zelfs een rijdende afzetting. Ook als er geen genormeerde pylonen werden gebruikt of matrixborden gedeeltelijk aan het zicht worden onttrokken, reageert het systeem, door de vaart van het voertuig extra af te laten nemen. Die innovaties werden door de jury geroemd als een bijdrage aan de verkeersveiligheid.

De studenten ontvangen 1000 euro prijzengeld en mogen hun vinding op een internationale conferentie toelichten. Mocht hun systeem in de toekomst in auto’s worden gebruikt, dan krijgen ze uiteraard een verdere vergoeding.