Nieuws

Photoshop schandaal (deel zoveel)


Nu is het weer H&M… Het Zweedse bedrijf kan worden toegevoegd aan de lange lijst met mode-ondernemingen die in opspraak zijn geraakt door het onhandige gebruik van Photoshop. Waar eerst bijvoorbeeld Victoria’s Secret en Ralph Lauren al de mist in gingen, is het nu de beurt aan de nieuwe zwemmode collectie van H&M.

Foto’s waarop de bikini’s van H&M op worden getoond, lijken aanvankelijk onschuldig. Een hoop jonge, slanke (maar niet te slanke) vrouwen tonen de badmode op de typische manier: geknikt bekken, hand in de zij, uitdagende blik. Maar wie beter kijkt, ziet dat de vrouwen op alle foto’s in de catalogus exact hetzelfde lichaam hebben.

Wat blijk? H&M heeft alleen foto’s gebruikt van de hoofden van modellen. Die werden daarna met Photoshop geplaatst op de foto’s van een paspop. Die werd met de computer nabewerkt voor de juiste huidskleur. Ook kregen sommige dames met schaduwen iets meer buikspieren dan de anderen.

Het excuus van H&M? Ze wilden juist niet het verwijt krijgen dat ze overdreven Photoshoppen. Daarom hebben ze een paspop gebruikt en niet een echt mens. ‘We verkopen bikini’s, geen modellen.’

Follow Faqtman on Twitter