Nieuws

‘Google is advertentiebureau’


Eerst Goldman Sachs, nu Google. Voormalige bazen van topbedrijven halen hun gram in de openbaarheid.

Ooit stond Google voor innovatie, nieuwe technologie en een andere manier van denken. Maar die tijd ligt ver achter ons. Dat schrijft James Whittaker, tegenwoordig werkzaam bij Microsoft, maar tot voor kort engineering director van Google. Hij publiceerde een blog over zijn voormalige werkgever. Volgens hem is Google opgehouden een technologiebedrijf te zijn, maar is het tegenwoordig een ordinaire advertentieverkoper.

Verkoopkantoor Google Ads in New York

Verkoopkantoor Google Ads in New York.

Maar Whittaker gaat verder. Het is volgens hem een obsessie van Google om zo veel mogelijk data te verzamelen over de privélevens van gebruikers. Vanaf 1 maart heeft Google de gebruiksvoorwaarden van alle diensten gewijzigd, waardoor ze nu de gegevens van G-mail, de zoekmachine, je Android telefoon en 57 andere diensten kunnen combineren om tot een zeer specifiek ‘advertentieaanbod’ te komen.

Dat betekent dat als je G-mail account veel mailtjes ontvangt met daarin het woord ‘Parijs’, je ineens gerichte advertenties te zien krijgt voor de Thalys en leuke hotelletjes in de lichtstad.

De leiding van Google is volgens Whittaker alleen maar bezig om meer advertenties te verkopen dat Facebook, dat volgens hem wordt gezien als de grootste concurrent. Om die te verslaan werd Google+ gelanceerd. Dat is op een complete mislukking uitgelopen, schrijft Whittaker.

Google wordt in Europa en de Verenigde Staten onderzocht door de autoriteiten vanwege mogelijke schendingen van privacywetgeving. Lees het hele bericht van Whittaker hier.

Follow Faqtman on Twitter