Nieuws

Golfbalauto bespaart benzine


Verander je auto in een rijdende golfbal en je hebt zeker bekijks op de snelweg. Maar bij de pomp lach je iedereen uit, beweert een Amerikaans bedrijf.

Je kunt een hybride Toyota Prius kopen. Of nooit harder rijden dan 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling. Maar voor wie echt wil besparen op brandstof (en het milieu) is er geen betere manier dan rijden in een golfbal, dat beweert een Amerikaans bedrijf.

Wie een golfbal goed bekijkt, ziet tientallen kleine deukjes. Die helpen het balletje om verder te vliegen na de afslag. Dat komt doordat de deukjes een soort mini-wervelwindjes veroorzaken rond het balletje. Daardoor blijft de lucht beter aan de golfbal ‘plakken’. Zou je een balletje zonder deukjes gebruiken voor golf, dan duwt het gladde oppervlak de lucht naar buiten. Daardoor ontstaat achter het balletje onderdruk, waardoor het afremt.

Wat voor golfballetjes werkt, kan ook voor auto’s werken, bedacht het Amerikaanse bedrijf Fastskinz. In deze tijd van dure benzine en economische crisis ontwikkelden zij een kunststof ‘huid’ voor auto’s met het oppervlak van een golfbal.

De huid bevat duizenden putjes van vijf millimeter breed en ligt strak op alle gelakte delen van de auto. Hij gaat vijf jaar mee. Het goede nieuws: volgens Fastskinz verbruik je er 20 procent minder energie mee.

Werkt de golfbalhuid? Verschillende tests laten verschillende uitkomsten zien. De huid werkt zeker niet voor alle auto’s. Vooral ronde auto’s, zoals de VW Beetle hebben er profijt van. Grotere, vierkante auto’s, zoals Hummers en SUV’s profiteren nauwelijks. Bovendien werkt de golfbalhuid alleen bij hogere constante snelheden.

Voorlopig zijn de Fastskinz alleen in de VS te koop, maar als de benzineprijzen weer gaan stijgen, kan deze vinding ook Europa gaan veroveren.