Geen geld? Naar de bioscoop!


bioscoop

Terwijl de beurs weer eens een nieuw dieptepunt opzoekt, gaat het goed met de filmindustrie. Hoe slechter het gaat met de economie, hoe liever we in de bioscoop een filmpje pakken om alles eventjes te vergeten. Oh, en een crisis is gunstig voor Cate Blanchett.

De rokken worden langer, playmates ouder en muziek heeft minder beats per minute. We gebruiken meer deodorant, eten vaker rijst en minder sla. Iedere keer als de economie even in het slop raakt, ontdekken economen weer nieuwe verbanden tussen hoe we ons gedragen en het bruto nationaal product.

De Environmental Security Hypothesis heet dat: gaat het slecht, dan zoeken we veiligheid.

Komt er eentje bij: de bioscoop. Terwijl het bedrijfsleven piekert over het volgende kwartaal, lacht Hollywood zich suf. We gaan meer naar de bioscoop om onze zorgen te vergeten. In Amerika werden in de eerste twee maanden van 2009 al 16 procent meer kaartjes verkocht dan dezelfde periode vorig jaar.

Als deze ontwikkeling zich doorzet, wordt 2009 een van de beste jaren voor bioscoopeigenaren in de afgelopen drie decennia. Ook in Europa zijn de cijfers bemoedigend. Vooral Oost-Europeanen en Turken, volkeren die hard zijn geraakt door de crisis, vluchten naar de bioscoop. In Nederland gingen afgelopen jaar 4,2 procent meer mensen naar de film.

Hollywood doet zijn best om de getroebleerde depressiemens te vermaken, Films zijn blijer, enger en gewoon niet zo serieus als eerder dit decennium. Na een paar mislukte films over het Midden Oosten (The Kingdom, Syriana) komen er nu vooral ongecompliceerde romantische verhaaltjes uit, als Slumdog Millionaire en The Curious Case… Uit onderzoek blijkt bovendien dat in slechte tijden we meer films willen zien met volwassen karakteractrices als Cate Blanchett en Gwyneth Paltrow.

Ook makers van videospelletjes doen goede zaken in de economische misère. In 2008 groeide de omzet van de game-industrie met 18 procent. Er wordt nu in totaal bijna 4 miljard dollar winst gemaakt.