Nieuws

Geen geld? Naar de bioscoop!



Terwijl
de beurs weer eens een nieuw dieptepunt opzoekt, gaat het goed met de
filmindustrie. Hoe slechter het gaat met de economie, hoe liever we een filmpje
pakken om alles eventjes te vergeten. Oh, en een crisis is gunstig voor Cate
Blanchett.


De rokken worden langer, playmates ouder en muziek heeft minder beats per
minute
. We gebruiken meer deodorant, eten vaker rijst en minder sla. Iedere
keer als de economie even in het slop raakt, ontdekken economen weer nieuwe verbanden
tussen hoe we ons gedragen en het bruto nationaal product.

 

De Environmental Security Hypothesis heet dat: gaat het slecht, dan
zoeken we veiligheid.

 

Komt er eentje bij: de
bioscoop. Terwijl het bedrijfsleven piekert over het volgende kwartaal, lacht Hollywood
zich suf. We gaan meer naar de bioscoop om onze zorgen te vergeten. In Amerika
werden in de eerste twee maanden van 2009 al 16 procent meer kaartjes verkocht
dan dezelfde periode vorig jaar.

 

Als deze ontwikkeling zich
doorzet, wordt 2009 een van de beste jaren voor bioscoopeigenaren in de
afgelopen drie decennia.

 

Ook in Europa zijn de
cijfers bemoedigend. Vooral Oost-Europeanen en Turken, volkeren die hard zijn
geraakt door de crisis, vluchten naar de bioscoop. In Nederland gingen
afgelopen jaar 4,2 procent meer mensen naar de film.

 

Hollywood doet zijn best
om de getroebleerde depressiemens te vermaken, Films zijn blijer, enger en
gewoon niet zo serieus als eerder dit decennium. Na een paar mislukte films over
het Midden Oosten (The Kingdom, Syriana) komen er nu vooral ongecompliceerde
romantische verhaaltjes uit, als Slumdog Millionaire en The Curious Case…

 

Uit onderzoek blijkt
bovendien dat in slechte tijden we meer films willen zien met volwassen
karakteractrices als Cate Blanchett en Gwyneth Paltrow.

 

Ook makers van videospelletjes doen goede zaken in
de economische misère. In 2008 groeide de omzet van de game-industrie met 18
procent. Er wordt nu in totaal bijna 4 miljard dollar winst gemaakt.