Planeet van buiten de Melkweg ontdekt

Voor het eerst is een planeet ontdekt die niet is ontstaan binnen onze Melkweg, maar is ‘opgeschept’ door ons sterrenstelsel.

zo’n 2000 lichtjaren van de aarde liggen ze, de planeet en de ster die wetenschappers zo opgewonden heeft. Ze hebben de weinig opzienbarende namen HIP 13044 en HIP 13044 b gekregen. Het gaat om de eerste ster en planeet in ons sterrenstelsel die waarschijnlijk niet in ons sterrenstelsel zijn ontstaan.

De gelukkige vinder, de telescoop in Chili waarmee HIP 13044 (B) werd gezien door Duitse onderzoekers.

Beide HIP-verschijnsels zijn ooit in een ander melkwegstelsel ontstaan, maar werden 6 tot 9 miljard jaar geleden ‘opgeschept’ door onze Melkweg. Deze grote planeet lijkt qua omvang op Jupiter en draait rondjes om een bijna dode ster. Dat betekent dat de ster de planeet kan ‘opeten’ als deze verder opzwelt.

Zo ziet een illustrator de nieuw ontdekte planeet voor zich. Beeld: ESA.

Of er nog meer planeten in andere sterrenstelsels rondzweven is moeilijk te zeggen. De afstanden tussen ons en die mogelijke planeten zijn enorm. Maar de ontdekking van deze eerste planeet is een belangrijke stap voorwaarts, vinden de onderzoekers van het Max Planck Instituut voor Astronomie, die het onderzoek naar deze planeet hebben geleid.

Foto: Flickr