Nieuws

Elektro-auto’s zetten door


Kijk nog maar eens goed rond op straat. Het tijdperk van de benzine-auto lijkt definitief voorbij.

In maart begint de Autosalon van Genève. Traditioneel laten autofabrikanten vlak daarvoor hun nieuwste modellen zien. Dit jaar komen er vooral veel nieuwe auto’s uit die hybride aangedreven zijn of een elektromotor hebben. De meeste fabrikanten hebben geen keuze: willen ze overleven, dan moeten ze (deels) van de benzine af.

Een goed voorbeeld is Opel. In 2009 scheerde de autofabrikant langs de afgrond, het faillissement werd bijna aangevraagd. Nu geeft de fabrikant vol gas voor de toekomst. Hoewel, gas… Opel komt met de eyecatcher van de Autosalon, de Flextreme GT/E concept car.

De Opel GT/E, sportauto op elektriciteit.

De Opel GT/E, sportauto op elektriciteit.

Deze auto koppelt een racebody aan een milieuvriendelijke elektrische aandrijving. De GT/E is meer dan een schitterend eco-studie voor de show. Het toont aan dat het Opel werkelijk serieus is als het gaat om elektrische aandrijving. Niet voor niets geven ze de auto een iconische naam: de aanduiding GT werd gebruikt voor de sportiefste Manta’s en Kadetts. GT staat ook voor Gran Turismo en E voor elektrisch.

De auto heeft een elektrische motor (120 kW) en voorwielaandrijving, een T-vormige lithium-ion batterij levert de energie. Daarmee zijn snelheden van rond de 200 kilometer per uur mogelijk; de high-tech Opel gaat in negen seconden naar 100 kilometer per uur. Een vier-cilinder benzinemotor met 72 pk fungeert als generator en levert de elektrische unit energie. Dit vergroot het bereik van de Flextreme tot meer dan 500 kilometer – met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1,6 liter.

Zelfde idee, totaal andere uitwerking: de Rinspeed elektrische auto.

Zelfde idee, totaal andere uitwerking: de Rinspeed elektrische auto.