Nieuws

Een zuiniger vliegtuig


Het basisontwerp van het passagiersvliegtuig is al vijftig jaar hetzelfde. Op de technische universiteit MIT vinden ze het tijd voor een nieuw soort vliegtuig.

Vraag een groep leken om een passagiersvliegtuig te schetsen en je krijgt allemaal dezelfde tekeningen: een ronde buis als cabine, twee vleugels halverwege en twee of vier motoren daaronder. Sinds de eerste passagiersvliegtuigen met straalmotoren halverwege de jaren vijftig werden gebouwd, is het ontwerp van vliegtuigen weinig veranderd.

Maar Nasa vindt het tijd om de zaken eens anders aan te pakken. De ruimtevaartorganisatie heeft een wedstrijd uitgeschreven voor de ontwerp van een totaal nieuw type verkeersvliegtuig, dat vanaf 2035 zou moeten vliegen. De eerste partij om een ontwerp in te dienen is de Massachusetts Institute of Technology (MIT) de meest bekende technische universiteit van de VS.

Het ontwerp van MIT, duidelijk te zien is hoe breed de romp is. Beeld: MIT/Aurora Flight Services.

Het ontwerp van MIT, duidelijk te zien is hoe breed de romp is. Beeld: MIT/Aurora Flight Services.

Het MIT-ontwerp gaat uit van een veel bredere romp, die bijdraagt aan de lift van het toestel. In plaats van motoren onder de vleugels, heeft het toestel motoren achterop de cabine. Dat betekent minder herrie voor de passagiers.

Maar het meest bijzondere aan het ontwerp is toch wel dat het toestel zeventig procent minder brandstof nodig heeft dan een Boeing 737. Het maakt bovendien maar de helft van de herrie in vergelijking met een de Boeing. Dat komt met name door de plaats van de motoren. Doordat ze achterop het vliegtuig zitten, wordt de lucht via de romp naar de inlaat geleid. Dat zorgt voor veel minder druk en wervelingen in de motoren, die daardoor efficiënter werken.

MIT heeft al aangekondigd verder te gaan experimenteren met het ontwerp, of ze de wedstrijd van Nasa winnen of niet. De bijdragen van Boeing en Lockheed – die beide werken aan een nieuw type supersonisch vliegtuig – worden later deze maand verwacht.

Weinig evolutie qua ontwerp: twee vliegtuigen uit de jaren vijftig/zestig en twee uit de jaren negentig. Het basisontwerp is bijna hetzelfde. Met de klok mee een Boeing 707, een Bac 1-11, een Airbus A340 en een MD11.

Weinig evolutie qua ontwerp: twee vliegtuigen uit de jaren vijftig/zestig en twee uit de jaren negentig. Het basisontwerp is bijna hetzelfde. Met de klok mee een Boeing 707, een Bac 1-11, een Airbus A340 en een MD11.

Beeld: Eduard Marmet en Arcturus.