Nieuws

De zwarte doos is niet zwart (en het is geen doos)



Wat ging
er mis met vlucht 447? De zwarte doos van het toestel bevat de antwoorden. 

Misvatting: de zwarte doos is niet zwart en het is eigenlijk geen doos. In de meeste gevallen gaat het om twee fel
oranje of gele metalen constructies beide zo groot als een schoenendoos met reflecterende strepen erop. Die kleur is om het ding makkelijk terug te vinden in een wrak.

Binnenin zit de nodige elektronica die 88 verschillende soorten informatie opslaat over het vliegtuig, zoals de richting waarin het vliegt, de snelheid en de stand van de roeren.

Aanvankelijk heette de zwarte doos de Hussenograaf, naar de Franse uitvinder Hussenot; de Australiërs gebruikten de naam red egg, omdat Australische zwarte dozen aanvankelijk rood waren en een ei-vorm hadden. De term zwarte doos zelf komt uit de Britse Royal Airforce, waar elektronica vaak zwart was geverfd om niet te worden beïnvloed door radarstraling. De officiële naam is Flight Data Recorder.

Uit de zwarte doos kun je alle belangrijke gegevens over de vlucht aflezen. Valt het vermogen van de motoren weg, dan valt dat op de zwarte doos te lezen.

In de meeste vliegtuigen zit de zwarte doos achterin, onder de staart. Dat is statistisch gezien de veiligste plek, aangezien vliegtuigen bij een ongeluk in de meeste gevallen
eerst met de voorkant de grond raken. De zwarte doos zelf is zo gemaakt dat het gigantische krachten kan weerstaan.

De buitenkant is van dik staal. Dan volgt een laag isolatiemateriaal, dat aan de binnenkant is voorzien
van parafine-gel. Is er een brand, dan smelt de paraffine, waardoor het de warmte van het vuur absorbeert. Onder al die lagen beschermend materiaal zit de daadwerkelijke flight data recorder of voice recorder.

Tegenwoordig is dat een extra stevige geheugenchip, in technisch jargon de crash survivable memory unit of CSMU.

Deze constructie is zo sterk, dat het een kracht van 3400 G kan weerstaan, oftewel 3400 keer de zwaartekracht. Je kunt een zwarte doos uit een vliegtuig laten vallen op een betonnen plaat, en nog zal hij het overleven.Onder water zendt de zwarte doos een signaal uit dat kan worden opgepikt door speciale apparatuur. Alleen als een zwarte doos in de modderige bodem zakt, is het signaal te zwak.