Nieuws

De laatste momenten van AF 447


Wat ging er precies mis tijdens vlucht AF 447? Onderzoek van de zwarte doos toont aan dat mechanische en wellicht menselijke fouten zorgden voor de crash.

Op 1 juni 2009 stierven 228 mensen aan boord van een vlucht van Air France van Rio de Janeiro naar Parijs. Tot nu toe was onbekend waarom het toestel in de Atlantische Oceaan is gestort. Verklaringen hoe een toestel midden in een vlucht ineens kan verdwijnen, liepen uiteen van een meteoorinslag tot buitengewoon zware turbulentie.

Enkele weken geleden vonden bergers de zwarte doos van de vlucht. De Franse krant Le Figaro heeft met enkele onderzoekers van het ongeluk gesproken over wat er uit de data op de vluchtrecorder blijkt.

Uit deze nog onbevestigde berichten komt een beeld naar voren van botte pech en menselijke inschattingsfouten. Het relatief nieuwe toestel kwam boven de Atlantische Oceaan in zwaar weer terecht. Rond de evenaar stijgt warme tropische lucht op, waarbij het vele vocht in de lucht tot ijskristallen bevriest. Deze kristallen hebben zich bij de Airbus A330 vastgezet op de snelheidsmeters.

Dat resulteerde in een foutieve melding van de snelheid. De piloten kregen een waarschuwing dat ze niet met de juiste snelheid vlogen. Bijkomend probleem was dat de captain even niet in de cockpit was toen dat gebeurde. Naar aanleiding van de foute informatie pasten de piloten of de automatische piloot het motorvermogen aan. Daardoor kwam er te weinig lucht over de vleugels en neemt het draagvermogen drastisch af. Piloten noemen zoiets een deep stall.

Een pitotbuis bepaalt de snelheid van een vliegtuig door de luchtdruk te meten. Foto: David Monniaux

Volgens Le Figaro kwam het toestel niet meer uit de deep stall en viel het in enkele minuten richting het wateroppervlak. Daar sloeg het met grote kracht in. Brokstukken werden zes kilometer uit elkaar gevonden, een aanwijzing voor de snelheid waarmee het toestel het water heeft geraakt.

Was het een piloot of de automatische piloot, die de snelheid niet goed heeft ingeschat? Waren de bemanningsleden op de hoogte dat de snelheidsmeters op deze airbus vaker bevroren? Had de bemanning het toestel kunnen redden? Waarom was de captain niet in de cockpit? Deze vragen moeten de komende tijd worden beantwoord. Pas dan kan het hoofdstuk AF 447 worden afgesloten voor alle nabestaanden.

Follow Faqtman on Twitter