Nieuws

Biobrandstof vervuilt ook


Is biobrandstof de toekomst? Niet als we vervuiling willen tegengaan, blijkt uit onderzoek van vliegtuigen op dierlijk vet.

Wie het afgelopen jaar met Lufthansa tussen Frankfurt en Hamburg vloog, deed zonder het te weten mee aan een experiment. De Airbus 321 die de route vliegt, had de tanks voor de helft gevuld met biobandstof. Een van de motoren liep op kerosine, de andere op jatropha-olie en dierlijk vet uit slachtafval.

Vliegtuigmotor

© Ivan Cholakov | Dreamstime.com

Maar is deze biobrandstof wel schoner? Om dat te meten werden de techneuten van het Duitse instituut voor lucht- en ruimtevaart gevraagd om de uitlaatgassen van het vliegtuig te meten. De metingen waren teleurstellend. Biobrandstof produceert net zo veel koolmonoxide en stikstofoxide als gewone kerosine. Het enige voordeel van de brandstof is dat je er één procent minder van nodig hebt voor dezelfde energiewaarde. Vooral op lange vluchten scheelt dat behoorlijk wat liters, omdat er minder liters te hoeven worden meegenomen aan boord.

De internationale luchtvaartfederatie IATA heeft bepaald dat in 2020 rond de 6 procent van alle kerosine uit biobrandstof moet bestaan. In 2050 moet de uitstoot van schadelijke stoffen van vliegtuigen met de helft zijn verminderd. KLM-Air France en Finnair experimenteerden al eerder met biobrandstof, maar voorlopig lijkt het vooral problematisch om genoeg biobrandstof te produceren. En als je er al op vliegt, dan is het dus eigenlijk net zo vervuilend, blijkt nu.

Follow Faqtman on Twitter