Nieuws

Billboard wordt kunst


Augmented reality begint steeds volwassener te worden. Straks tonen billboards een advertentie toegesneden op jou.

Zien wat je wilt zien, daar draait het om tegenwoordig. Maar wat is daar eigenlijk tegen? Toegevoegde realiteit of Augmented Reality is een fantastische techniek die je met een head-up display laat zien wat je wilt zien.

Door plaatsbepaling, een kompas en een breedbandverbinding naar een server vertelt de techniek in bijvoorbeeld een brilletje je precies wie je bent, waar je bent, wat je kijkrichting is. Het display geeft antwoorden op je vragen en toont de beelden die je zoekt.

Voor Augmented Reality worden wonderlijke toepassingen bedacht.

Met een nieuw spel voor de iPhone kun je Star Wars spelen boven elke stad, zoals hier New York. Filmpje onderaan.

Een monteur van grote motoren moet voor zijn klus in nauwe kruipruimten loodzware handboeken meenemen. Echt, hij kan veel beter een augmented reality-brilletje opzetten. De vederlichte techniek wijst hem dan probleemloos de weg naar het epicentrum van de motormalaise, toont de specificaties van de motor, vertelt wat het laatste onderhoudswerk was, wat de vermoedelijke storing is.

Het brilletje geeft tijdens de inspectie braaf antwoord op alle technische vragen die opdoemen. Met specifieke zoekopdrachten duikt de monteur nog even de database in om wat plaatjes en filmpjes op te snorren voor de montage van specifieke onderdelen. Moeilijke keuze? De meeste monteurs kiezen direct voor het AG- brilletje.

OK, een andere actuele toepassing, vorige week in Rotterdam. Je wilt van deze architectuurstad genieten maar baalt van al de reclameborden die het beeld verzieken. Dan pak je je mobieltje en logt in bij een kunstzinnige AR-provider Advertiser. Augmented-reality zorgt dan dat de billboards in de stad veranderen in kunstzinnige afbeeldingen. Als je je positie verandert of het mobieltje draait, past de techniek het perspectief aan. Toekomstmuziek? Vorige week organiseerde kunstenaar Julian Oliver in Rotterdam stadswandelingen met de Artvertiser.

Follow Faqtman on Twitter