Nieuws

Bestuurderloze auto naar China


Van Europa naar China rijden is een uitdaging. Maar een stel Italianen gaat het doen in twee auto’s zonder bestuurder.

De dag dat we auto’s kunnen kopen met een automatische piloot komt steeds dichterbij. De systemen om onze heilige koeien zelf te laten rijden worden steeds beter. Een Italiaans team gaat hun versie van de automatische piloot aan de ultieme test onderwerpen. Ze gaan met twee auto’s zonder chauffeur naar China rijden.

‘We gaan de systemen onder grote druk zetten om te zien hoe ze reageren op een echte omgeving, met echt weer, echt verkeer en idioten die vlak voor je de weg oversteken’, zei projectleider Alberto Broggi op een persconferentie.

De route die hij heeft gekozen is 13.000 kilometer lang. Onderweg moeten de bestuurderloze auto’s door het chaotische verkeer van Moskou navigeren en de stoffige wegen van de Gobi woestijn en de uitgestrekte vlakten van Siberië berijden. In China krijgen de Italianen te maken met een lokaal fenomeen: handkarren en ezeltjes op de snelweg. Het doel is Sjanghai.

Een van de twee auto's die van Parma naar Sjanghai gaan rijden. Zullen ze de monstertocht overleven?

Een van de twee auto's die van Parma naar Sjanghai gaan rijden. Zullen ze de monstertocht overleven?

Daar moet het konvooi in oktober aankomen. Uiteraard gaan er ook volgauto’s mee en zit er een lid van het team in de bestuurderloze auto’s, voor het geval de automatische piloot in één van de wagens niet goed werkt. Dan moet een mens overnemen.

Het plan is om tijdens de trip informatie te verzamelen over rijden op de automatische piloot. Wat werkt er vooral niet op zo’n lange trip? Broggi wil het graag ontdekken. Hij verwacht dat zijn team onderweg een paar keer zal moeten ingrijpen. ‘Dat hoort bij het plan. Dit is geen demonstratie, dit is een test. Het duurt nog een jaar of tien voor deze techniek zo goed is dat we het op de markt kunnen brengen. Dat gaat alleen lukken als we vaak moeten ingrijpen en leren waar het systeem nog moet worden verbeterd.’