Nieuws

Benzine sparen: harde of zachte banden?


Ik heb een meningsverschil met twee vrienden. Zij zeggen dat je band zacht moet zijn om benzine te sparen; je zou daarmee beter ‘afzetten’ en dus minder brandstof gebruiken. Volgens mij moet je juist een harde band hebben. Wie heeft gelijk? – Arfan.

Jij hebt gelijk, maar je vrienden hebben ook een punt. Hoe harder je band, hoe boller hij staat en dus hoe minder hij de weg raakt. Daardoor heb je minder frictie, zodat je minder energie hoeft te gebruiken om vooruit te komen. Probeer het maar eens uit op een fiets: met een half-lege band moet je harder trappen.

Een bandenspanning die een kwart te laag is, verhoogt de rolweerstand met tien procent. Daardoor neemt het brandstofverbruik met circa twee procent toe. Bovendien verkort je door te lage spanning de levensduur van je banden en beïnvloed je de wegligging van een auto nadelig.

Maar pomp je een band te hard op, dan heb je te weinig grip bij het remmen en kun je ongelukken maken. De truc is dus om de juiste bandenspanning te hebben.

Maar welke spanning is de juiste? Bij vrijwel iedere bandenpomp hangt een lijst met autotypes en de juiste spanning. Ook op internet zijn lijsten te vinden.

Oude banden vormen een groot milieuprobleem. Door banden op de juiste spanning te houden, houd je ze langer uit het milieu.

Oude banden vormen een groot milieuprobleem. Door banden op de juiste spanning te houden, houd je ze langer uit het milieu.

Waar een minimum- en maximumwaarde worden aangegeven, is het verstandig om in de winter de spanning op de maximumwaarde te zetten. Hoe kouder het is, hoe dichter de lucht wordt en hoe minder spanning er op de banden staat.

Voor de zomer mag de spanning iets lager zijn om optimale grip te krijgen. Meet de spanning altijd bij koude banden, dus niet na een lange tocht. Anders krijg je een afwijkende meting.