Bacterie eet PET-fles

PET-fles

Het heet officieel Polyethylenterephthalaat, maar de meeste mensen kennen het als PET, het materiaal waarvan plastic flessen worden gemaakt. Die flessen zijn een groot milieuprobleem, aangezien wereldwijd maar 14 procent daarvan wordt gerecycled. Een groot gedeelte komt in de natuur terecht en valt door erosie uit elkaar in steeds kleinere deeltjes. Die krijgen vissen, vogels en soms ook de mens binnen.

Maar er is hoop. Aan het Kyoto Institute of Technology in Japan is een bacterie ontdekt die dol is op PET. In een recyclingbedrijf voor plastic vonden microbiologen het micro-organisme Ideonella sakaiensis 201-F6. Die bacterie leek vooral een voorkeur te hebben voor geplette PET-flessen.

Onderzoek van de bacterie toonde aan dat zij ook van warmte houdt. Bij 30 graden wist één kolonie van deze organismes de hele laag PET van een plastic fles binnen zes weken op te peuzelen. Ze scheiden daarbij tereftaalzuur en glykol uit, beide stoffen die niet schadelijk zijn voor het milieu. Tereftaalzuur kan zelfs weer worden gebruikt voor de fabricage van nieuwe kunststoffen, waardoor er minder grondstoffen nodig zijn.

De Japanners schrijven in het vaktijdschrift Science dat het mogelijk moet zijn om met deze bacteriën een recycle-installatie te maken die als toeleverancier van de plasticindustrie kan dienen. Ze vragen zich af, of de bacterie al heel lang bestaat, of dat er sprake is van evolutie, veroorzaakt door de komst van de PET-fles.