Nieuws

‘Anti-Photoshop’ ontleedt advertenties


In de wereld van de reclame zijn alle mensen jong en hebben ze een gave huid. Niemand heeft wallen onder zijn ogen, pukkels, een uitgezakte nek of dikke dijen. Dat bereiken reclamemakers niet alleen door jonge en mooie mensen te fotograferen, maar ook door veelvuldig gebruik van het programma Photoshop.

Daardoor krijgen we een ideaalbeeld te zien dat niemand ooit kan bereiken, vindt informaticus Professor Hany Farid van Dartmouth College in de Verenigde Staten. Hij wil dat mensen kunnen zien welke veranderingen allemaal zijn aangebracht op een foto, om zo te kunnen zien dat er wordt gephotoshopt bij het leven. Vooral jonge vrouwen moeten daarmee worden beschermd.

Sex and the City: actrice Kim Cattrall onbewerkt (links) en bewerkt (rechts).

Farid heeft daarom een programma geschreven dat foto’s kan ‘ontleden’ in het oorspronkelijke beeld en alle aanpassingen. Via dit programma wil hij foto’s van modebladen en advertenties terug bewerken en tonen aan het grote publiek. Dat moet zo zien dat zelfs supermodellen soms een puistje hebben en dat veel zandloperfiguurtjes uit de computer komen.

Uiteindelijk wil Farid een systeem introduceren met sterren. Een foto die slechts lichtjes is bewerkt krijgt veel sterren, een model wiens dijen de helft zo dun zijn gemaakt krijgt één ster. Of dat meisjes die de Vogue doorbladeren zal overtuigen om niet op een komkommer per dag te leven, moet nog blijken. Het systeem gaat in ieder geval binnenkort online.

Het systeem om Photoshop terug te draaien staat deze maand beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

Follow Faqtman on Twitter