Muggen ruften ook

Mensen’doen het. Schapen doen het. Ja, zelfs vissen laten af en toe een scheet. Komt nog een diersoort bij: volgens Duitse wetenschappers zijn insecten behoorlijk winderig. En dat zou weer slecht zijn voor het broeikaseffect. Ieder mens laat 12 tot 25 scheten per dag en produceert zo 1,5 liter gas. Dat bestaat voornamelijk uit stikstof, zuurstof, kooldioxide, waterstof en methaan. De stank van rotte uien wordt vooral veroorzaakt door sporen van zwavel.

Lange tijd dachten wetenschappers dat het laten van scheten het exclusieve domein was van hogere diersoorten. Maar nee, ook insecten blijken flink last van flatulentie te kunnen hebben. Alleen produceren zij vooral lachgas.

Duitse onderzoekers van het Max-Planck-Institut für Marine Mikrobiologie
hebben mossels, slakken en waterjuffers toegevoegd aan de lijst met aardbewoners die wel eens een poepje laten. Deze week publiceren ze over hun onderzoek in het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Deze dieren leven voornamelijk in een waterrijke omgeving waar veel nitraat voorkomt. Denk aan sloten, plassen en rietkragen. Met het nitraat krijgen de insecten bacteriën binnen. Eenmaal in de ingewanden van bijvoorbeeld de mug, beginnen deze bacteriën lachgas te produceren. Boeiend, uiteraard.

Maar wat is het belang van de ontdekking? De onderzoekers zijn goed opgeleid in aandacht krijgen van de pers: broeikaseffect! Al die muggen, slakken en mossels met al hun scheten, dat moet wel tot een paar graden global warming méér leiden, zo impliceren ze.

Waarmee de Duitse biologen maar weer eens aangeven hoe weinig we van het klimaat snappen. Als al die triljarden insecten ook al broeikasgassen produceren, waarom is het dan niet warmer?