Uitsterving verandert alles

De wereld staat voor een massale uitsterving van diersoorten, die enorme gevolgen zal hebben voor het leven op aarde. Dit concludeert palaeobioloog John Alroy van Macquarie University in Sydney. Deze gebeurtenis zou volgens hem het uitsterven van de dinosaurussen overtreffen.

Alroy doet al jaren onderzoek naar het lot van grote zeedieren in de geschiedenis van de aarde, met name tijdens extreem grote uitstervingsgolven. Voor het onderzoek verzamelde hij zo’n 10 duizend fossielen wereldwijd. Zijn bevindingen publiceerde hij in Science.

Walvishaaien worden ernstig met uitsterven bedreigd.

Op basis van zijn onderzoek voorziet Alroy opnieuw massale uitsterving. Hij voorziet ook grote problemen voor de overlevers. ‘Organismen die zich door evolutie hebben weten aan te passen aan nieuwe omstandigheden, zouden daar nu wel eens niet de tijd voor hebben. Er is een dramatische verandering van het leven in zee op komst door uitsterving van belangrijke dieren. Het zal de balans in zee radicaal omgooien’, zo vertelt Alroy in een Australische krant.

Volgens de wetenschapper is nog onbekend wat de huidige uitstervingsgolf precies teweeg zal brengen. Hij noemt de huidige uitsterving als gevolg van menselijk handelen een gevaarlijk experiment.

Zover we weten zijn er in de geschiedenis van leven tot nu toe drie grote uitstervingsgolven geweest. De laatste, 65 miljoen jaar geleden, werd veroorzaakt door een meteorietinslag nabij het huidige Mexico en had waarschijnlijk tot gevolg dat de dinosaurussen uitstierven.

In bovenstaande video van de National Science Foundation licht Alroy zijn bevindingen toe.

De huidige uitstervingsgolf is niet het resultaat van één knal, maar eerder een jarenlange opeenstapeling. Alroy noemt de bekende factoren: vervuiling, overbevolking, boskap, overbevissing en verandering in klimaat.

Om een indruk te geven hoe ingrijpend massale uitsterving kan zijn, noemt de onderzoeker als voorbeeld The Great Dying, toen zo’n 250 miljoen jaar geleden het merendeel van leven op aarde en in zee uitstierf: 9 van de 10 zeedieren en 7 van de 10 landdieren. Over de precieze oorzaken voeren wetenschappers nog een debat. Aannemenlijk is een ongelukkige combinatie van factoren: inslag van een meteoriet, vulkaanuitbarstingen met effecten op land, zee en luchtkwaliteit.

Beeld: Otolithe