Massale uitsterving dankzij succes menselijke soort

Tijgers, neushoorns, zeeschildpadden. Weg straks, voor eeuwig van deze planeet verdwenen. Op een paar in kooien na dan. Er is namelijk een massale uitsterving aan de gang, stellen onderzoekers van University of California.

Opmerkelijk is dat bedreigde diersoorten minder aandacht krijgen dan klimaatverandering van de internationale gemeenschap. Terwijl klimaatverandering lang niet zo’n ernstige bedreiging vormt – en volgens sommige wetenschappers zelfs gunstig is voor sommige diersoorten. Evolutie vindt wel weer een weg, uitsterving echter is onoverkomelijk. Weg is weg.

De definitie van massale uitsterving is dat 75 procent van alle soorten in een relatief korte periode uitsterven. Een korte periode heet in dit geval tussen een paar honderdduizend jaar en een paar miljoen jaar. Niettemin gaat het om een planeetveranderende gebeurtenis.

Het zou de zesde keer zijn dat diersoorten massaal uitsterven. En dit keer is de mens de schuldige. In de competitie om land, water, voedsel en aantallen winnen mensen vooral ten koste van hun medezoogdieren. Habitat vernietiging en jacht bedreigen onder meer tijgers en mensapen ernstig in hun bestaan. Overbevissing, verspreiding van ziekten door bioindustrie en vervuiling doen de rest.

Vijf keer eerder was er sprake van massale uitsterving. Om uit te zoeken of menselijk gedrag nu de oorzaak is van een zesde uitsterving, bekeken de Amerikaanse onderzoekers onder meer fossielen. De afgelopen tweehonderd jaar – een periode die samenvalt met zware industriële ontwikkeling en bevolkingsexplosie – zijn 1 à 2 procent van de diersoorten uitgestorven. Dat is volgens de onderzoekers een veel hoger tempo dan normaal. De uiteindelijke uitkomst zal over 22 eeuwen massale uitsterving zijn.

Dat klinkt misschien nog heel ver weg, maar het is een onomkeerbaar proces met ongewisse uitkomst, ook voor mensen zelf.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Beeld: Erik van Roekel (Flickr)