Krabben waar het jeukt: vooral doen

Je moet het op precies de juiste plek doen, niet te hard en vooral niet te zacht. Maar dan brengt het enorme bevrediging. Krabben. Wetenschappers begrijpen nu waarom het werkt tegen jeuk.

Het is nog steeds een mysterie waarom we soms jeuk hebben. Alle dieren hebben er last van, dus het zal wel een evolutionair nut hebben, denken de meeste wetenschappers. Net zo’n mysterie was waarom krabben helpt tegen jeuk. Tot vandaag.

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat krabben een kortsluiting van zenuwsignalen veroorzaakt. Waarschijnlijk is het signaal van het krabben sterker dan het jeuksignaal. Bij tests met apen zagen ze de hersenactiviteit die met jeuk gepaard gaat verdwijnen zodra er werd gekrabt.

De Amerikanen ontdekten ook dat jeuk in de zenuwen en hersens als twee druppels water lijkt op het signaal voor pijn. Je bent ook het meest kietelig op die delen van je lichaam waar je ook gevoelig bent voor pijn, zoals de borst en buik.

De onderzoekers willen nu proberen hun vinding te gebruiken om mensen met chronische jeuk te helpen.