Nieuws

Hoe verkoop je wetenschap?


Wetenschap is belangrijk voor de economie. Alleen zitten veel wetenschappers het liefste in een ivoren toren te onderzoeken. Hoe verkopen we dat?

Volgens recent onderzoek van het World Economic Forum (WEF) staat Nederland op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van kenniseconomieën. De ambitie is echter een plek in de top-5. Deze race om de meest dynamische kenniseconomie kunnen wij niet bijbenen als we wetenschap niet beter leren verkopen.

Kunnen we wetenschap verkopen alsof het een waspoeder of tandpasta is? Foto: © Ivan Mikhaylov | Dreamstime.com.

Hoe krijg je wetenschap en technologie net zo hoog op de politieke en maatschappelijke agenda als in China en de VS? Publieke en private organisaties moeten de handen ineen slaan om innovatie te stimuleren en de kenniseconomie te ontwikkelen. Het aantrekken van nieuw talent, onderzoeksprogrammering, verantwoorde wetenschapscommunicatie en publieke acceptatie van nieuwe technologieën zijn cruciaal. Daarvoor zal wetenschap, immers de motor van de kenniseconomie, actief moeten worden gepromoot, ‘verkocht’ moeten worden aan betrokken partijen.

Dat is niet alleen naar het algemene publiek, maar ook naar de politiek en het bedrijfsleven. Daarom moet de wetenschap actief worden vermarkt. De weg naar de meest concurrerende, dynamische en duurzame kenniseconomie is nog lang, maar door de wetenschappelijke, commerciële en politieke agenda’s te stroomlijnen komen we een stap dichterbij.

Om deze samenwerking te bevorderen, organiseert Science Alliance op 6, 7 en 8 juni 2011 een internationale conferentie over Science Marketing. Doel hierbij is om te leren van internationale ‘best practices’ op het gebied van succesvolle science marketing.

Deze eerste internationale conferentie over Science Marketing is een drie-daags event: Op 6 juni zal Jane Muir, een van de beste trainers op het gebied van marketing van onderzoek, een cursus geven over ‘selling science effectively’. Tijdens het congres op 7 juni zal het thema Science Marketing uitgebreid behandeld worden aan de hand van vier onderwerpen: ‘Science & The Public’, ‘Science & Politics’, ‘Science & Business’ en ‘University Branding’. De focus van de expert meeting op 8 juni ligt op het creëren van een gezamenlijke science marketing strategie voor bedrijfsleven en universiteiten.

Kijk voor meer informatie op de site www.sciencemarketing2011.com.