Hoe schadelijk zijn energiedrankjes echt?

energiedrankjes

Artsen pleiten voor een verbod op de verkoop van energiedrankjes aan kinderen. Het is niet de eerste keer dat deze blikjes vloeibare energie in opspraak komen. Hoe gevaarlijk zijn ze echt?

Laten we beginnen met de ‘energie’ die je van energiedrankjes krijgt, die zit voornamelijk in cafeïne. Een blikje Red Bull bevat ongeveer even veel van deze stof als een kop koffie. Dus kun je als volwassene gerust een paar blikjes drinken. Cafeïne wordt pas gevaarlijk vanaf een inname van 1000 milligram, dat is een blikje of twaalf achter elkaar.

Dan kun je last krijgen van hartkloppingen en hallucinaties. Voor een dodelijke overdosis zul je aan tientallen blikjes binnen een half uur moeten denken. Voor kinderen ligt deze drempel veel lager, al bij twee blikjes achter elkaar. Ze kunnen er zenuwachtig en angstig van worden. Om van slaapproblemen maar te zwijgen.

Daarom is het inderdaad verstandig om bij kinderen – en volwassenen – op te passen met te veel energiedrank. Uit Australisch onderzoek blijkt dat de ‘kleverigheid‘ van bloedplaatjes bij inname van één blikje Red Bull al toeneemt. Het bleek dat een uur na het drinken van een blikje (250 ml) energiedrank, er een toename in de bloedstolling plaatsvond. Ook verminderde de functie van bloedvaten. Beide verhogen het risico van een hartaanval. Verder onderzoek is nodig voor daar meer over bekend is. Voor de zekerheid kun je het als volwassene dus beter bij niet meer dan drie blikjes per dag houden. Kinderen zouden nooit meer dan één blikje moeten drinken.

Het is sowieso voor kinderen goed om de consumptie van frisdranken, met en zonder energie, te beperken. In veel frisdranken zit fructose in, ook wel bekend als fruitsuiker. Dat klinkt onschuldig – gezond zelfs – maar in werkelijkheid is het een stof die – in hoge doses ingenomen – al langer wordt verdacht van allerlei schadelijke bijwerkingen. Zo zou je er volgens medische wetenschappers leververvetting en levertumoren van kunnen krijgen.

Ook hier geldt: de dosis die je neemt is bepalend voor het risico. Een glas kan waarschijnlijk geen kwaad, een hele fles wel.