Hawking: God NIET achter heelal

Het universum is niet geschapen door God, zegt wetenschapper Stephen Hawking in zijn nieuwe boek. Hij gelooft dat de wetten van de fysica de oorzaak zijn van de Big Bang.

In The Grand Design, het nieuwe boek van Hawking, concludeert de opvolger van Einstein: ‘Omdat er een wet is als de zwaartekracht, kan het universum zichzelf creëren uit het niets. […] Het is niet nodig om een God te hebben om het universum in gang te zetten.’

'De schepping' door Michelangelo. De man links kennen we, maar die baardige man rechts bestaat volgens Hawking niet.

Het boek is geschreven met de Amerikaanse natuurkundige Leonard Mlodinow en wordt gepubliceerd op 9 september. In zijn nieuwe werk gaat Hawking de strijd aan met de overtuiging van Sir Isaac Newton’s dat het universum moet zijn ontworpen door God, omdat er anders chaos zou zijn. Volgens Hawking verklaren alle natuurkundige wetten die we kennen het universum en is er helemaal geen noodzaak voor een ‘grote architect’.

Professor Hawking leek eerder de rol van (een) God in de schepping van het universum wel te aanvaarden. Beroemd is is zijn antwoord op de vraag wat er voor de Big Bang moet zijn geweest: ‘voor die vraag zit u hier (de faculteit natuurkunde) fout, dan moet u naar de faculteit theologie’.

Je Twitteraccount opleuken? Volg Faqtman op Twitter en retweet artikelen van Faqt!

Hawking houdt in het boek wel de mogelijkheid open dat er leven is op andere planeten, of dat er andere dimensies of hele universa zijn die we niet kunnen zien – de zogenaamde ‘multiversum’ theorie.

Ook denkt hij dat we in de toekomst een theorie zullen ontdekken die het hele universum en alle natuurkundige wetten verklaart. Zo’n ‘theorie van alles’ is de heilige graal van veel wetenschappers. Eerder zei Hawking over deze toekomstige theorie dat we daarmee het ‘wezen van God’ zouden ontdekken. Nu dus niet meer.

Meer lezen van Hawking? Bestel zijn beroemdste boek hieronder:

Een korte geschiedenis van de tijd
S.W. Hawking & L. Mlodinov