Nieuws

Ha fijn, reclame



‘Nu even
niet, ik zit midden in de reclame!’ Met die campagne probeerden de Nederlandse televisiezenders
een paar jaar geleden het lamlendige imago van commerciële boodschappen op te
krikken.
Wat
blijkt? Ze hadden gelijk.
Onderzoek toont aan dat commercials de
‘kijkervaring’ sterk verbeteren


Wie naar een
televisieprogramma kijkt, verliest langzaam interesse. Aan het begin zijn we
nog opgewonden dat onze favoriete show op de buis is. Maar al snel gaan zelfs
de beste programma’s een beetje vervelen.


Nu zijn reclames uiteraard
vervelend, maar ze knippen het programma wel in stukjes. Onderzoekers van de
universiteit van Chicago lieten twee groepen proefpersonen kijken naar de jaren
tachtig sitcom Taxi. Een groep met
reclames, de andere zonder.

 

De groep die geen reclames
had gezien, beoordeelde aflevering slechter dan de groep met reclames. De
reclamekijkers vonden de commerciële onderbrekingen stomvervelend, maar als
geheel was hun ‘kijkervaring’ schijnbaar verbeterd. Het was alsof het programma
steeds opnieuw begon.


In een andere proef keken
twee groepen proefpersonen naar een natuurdocumentaire over dieren. Opnieuw met
en zonder reclames. De groep die reclames had gezien, gaf na afloop aan meer
geld te willen geven aan de dierenbescherming. Schijnbaar hadden de reclames
geholpen de boodschap over dierenleed beter te begrijpen.

 

Het enige programma dat
niet verbeterde door reclames was de actieserie 24. Omdat de afleveringen daarvan zo snel zijn gemonteerd, zijn
kijkers steeds lichtelijk geagiteerd. Ze krijgen geen tijd om zich te gaan
vervelen, zo concludeerden de onderzoekers.


Televisiemakers moeten
zich achter hun oren krabben of shows als 24
uit commercieel oogpunt überhaupt wel een goed idee zijn. Uit een ander
onderzoek komt naar voren dat mensen die gewelddadige series zien, zich na
afloop bijna geen van de reclameblokken herinneren.