Nieuws

Facebook slecht voor tentamens


Een studie heeft uitgewezen dat de cijfers van studenten die Facebook bezoeken tijdens het leren voor een examen, 20 procent lager zijn dan van niet-gebruikers.

Onderzoekers zeggen dat hun bevindingen de theorie ondermijnen dat de hersenen van jongeren goed zijn ingesteld op multitasking met digitale gadgets.

Onderzoeksleider professor Paul Kirschner van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit denkt dat het probleem is dat de meeste mensen Facebook of andere sociale netwerksites, hun e-mails en instant messaging voortdurend op de achtergrond hebben draaien terwijl ze andere taken moeten uitvoeren.

Een 8 of een 6? Facebook maakt het verschil.

Volgens de studie zijn mensen helemaal niet zo goed in multi-tasking of het heen en weer switchen tussen verschillende taken. Het team van Kirschner bestudeerde 219 studenten in de leeftijd tussen 19 en 54 aan een Amerikaanse universiteit. Driekwart van de Facebookgebruikers onder de studenten verwachtte niet dat het gebruik van het netwerk slecht was voor hun prestaties.

Maar hun cijfers bleken gemiddeld 20 procent lager te liggen dan bij studenten die zich alleen maar met hun studie bezig houden.

Kirschner wil Facebook niet ‘demoniseren’, zo vertelde hij de krant Daily Mail, maar wel waarschuwen dat het medium andere taken negatief kan beïnvloeden en dat kinderen zich bij voorkeur met één ding tegelijk moeten bezighouden. Zijn studie verschijnt in het vakblad Computers in Human Behaviour.

Verwante artikelen:

Bestaat multitasken?

i-Phonegebruikers hebben meer seks

Facebook: hoe witter, hoe beter?