Nieuws

Denk niet na, kies gewoon



De televisie van Sony of
die van JVC? Naar Zwitserland op vakantie of toch maar naar Thailand? Het leven
van de moderne consument bestaat constant uit keuzes. Hoe minder je daar over
nadenkt, des te beter je keuze wordt, blijkt uit onderzoek.


Meestal weet je
instinctief wat je wilt. Als je gaat nadenken, maak je meestal een slechtere
keuze. Hoe ingewikkelder het ding dat je wilt kopen, hoe minder lang je er over
moet nadenken, zo wordt duidelijk uit internationaal onderzoek dat ondermeer aan de Radboud Universiteit
is gehouden.

 

De onderzoekers lieten
groepjes proefpersonen keuzes maken. Ze kregen bijvoorbeeld schilderijen te
zien en moesten bepalen of het dure kunstwerken waren of kitschige neppers. Hoe
minder tijd mensen kregen, des te beter ze wisten in te schatten welke werken
waardevol waren.

 

Maar dit principe ging ook
op bij huizen en zelfs snoepjes. Je wéét gewoon dat die blauwe M&M’s niet
lekker zijn.

 

Mensen die lang nadenken
over een aanschaf, kunnen hoofd- en bijzaken niet van elkaar scheiden. Ze laten
zich leiden door bijvoorbeeld de veiligheid van een nieuwe auto, terwijl ze
vergeten dat het een benzineslurpend lelijk monster is.


Als ze op intuïtie
hadden gekozen, dan was veiligheid veel minder belangrijk geweest en hadden ze
waarschijnlijk een auto gekozen die op alle fronten goed scoort.