Nieuws

Waarom hebben de meeste vliegtuigen lage vleugels?


Waarom hebben de meeste vliegtuigen hun vleugels onder de romp, en sommigen boven de romp? – Henk.

De meeste grote verkeersvliegtuigen, zoals de Boeing 777 en de Airbus A330 hebben inderdaad lage vleugels. Slechts 5 tot 10 procent van de vliegtuigen op een grote luchthaven heeft nog hoge vleugels. Daarvoor is een goede reden: een hoge vleugel betekent dat je dwars door de cabine een balk hebt lopen om de vleugels te versterken. Bij een lage vleugel loopt die balk onder de vloer door en stoort (lange) passagiers niet.

Bijkomende voordelen zijn dat je het landingsgestel in de vleugel kunt klappen, zoals bij de de Boeing 737 en dat de brandstoftank in de vleugel laag zit, wat tanken makkelijk maakt.

Een BAe 146, een van de weinige hoogdekkers met straalmotoren. Het toestel is gemaakt voor kleine vliegvelden met soms onverharde banen.

De vraag is dus eigenlijk waarom er nog steeds hoogvleugelige vliegtuigen bestaan. Dit type vliegtuig wordt vooral gebruikt voor starts en landingen op korte en soms onverharde landingsstrips, bijvoorbeeld op vakantie-eilandjes. door de hoge vleugel zitten de motoren hoger van de grond, waardoor het makkelijker is om geen bladeren of grind in de motor te krijgen. Een lage vleugel loopt op een onverharde baan bovendien de kans om bij een kuiltje onder het landingsgestel de grond te raken. Bij een hoge vleugel is dat risico nihil.

Ook een vraag? Stel hem via het contactformulier.

Follow Faqtman on Twitter