Nieuws

Invalidenwagens en verkeerslichten?


Hoe kan een bestuurder van een invalidewagen zorgen dat het stoplicht op groen gaat als er geen sensoren in de weg zitten? – Mitch

In de buurt van de Faqt redactie staat een aantal vierwielbrommers geparkeerd. De afgelopen weken hebben we de eigenaren daarvan aangesproken.

Daardoor merkten we dat A) er vrijwel altijd aardige mensen in deze voertuigen rijden en B) dat deze mensen nogal wat problemen tegenkomen.

Compositie met invalidenauto, moderne architectuur en bomen.

Compositie met invalidenauto, moderne architectuur en bomen.

Het grootste euvel voor Arola- en Cantarijders is dat ze te groot zijn voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Op de weg worden ze nogal eens weggetoeterd door aso’s die het veel te langzaam vinden gaan. Op het fietspad komen ze paaltjes tegen, waardoor ze soms grote stukken om moeten rijden.

Ook kent het fietspad het probleem uit deze vraag: hoe druk je bij een kruising het knopje in om een groen licht aan te vragen?

Volgens de berijders van vierwielbrommers heb je vier mogelijkheden.

  • Je wacht op een fietser die de knop voor je indrukt.
  • Je stapt uit je wagentje (als je dat kunt) en drukt de knop zelf in.
  • Er zit een druklus in het fietspad die zorgt dat het licht op groen gaat.
  • Je wacht tot het licht vanzelf een keer op groen gaat.
  • Voor de meeste berijders van vierwielbrommers zijn verkeerslichten echter het minste probleem, zo vertellen ze ons. Fietsers zijn over het algemeen aardig en behulpzaam. Als ze iets mogen veranderen aan het verkeer, dan zou het zijn dat sommige automobilisten wat geduldiger zouden worden.

    Een druklus in het fietspad, oplossing voor mensen die niet bij de knop kunnen.

    Een druklus in het fietspad, oplossing voor mensen die niet bij de knop kunnen.