Nieuws

Hoe voorkom je hoogteziekte?


Hoe voorkom je hoogteziekte? – Marina

Nu kunnen we natuurlijk flauw doen en zeggen: ga niet omhoog. Maar dat doen we niet. Laaglanders willen namelijk ook wel eens van een goed uitzicht genieten en dat doe je toch in de bergen, niet waar? Maar onderschat het gevaar niet. Net als wij Duitse toeristen nog al eens uit de Noordzee moeten vissen omdat ze de krachten van de zee onderschatten, bekijkt menig bergvolk ons meewarig als een stel Hollanders even een berg denkt omhoog te rennen. Dus, goede vraag, Marina.

Hoogteziekte ofwel hypobaropathie kan al optreden vanaf 2.000 meter. Bij een verblijf op deze hoogte van vier tot acht uur hebben laaglanders een kans van twintig procent om de symptomen te voelen. Vanaf 3.000 meter gaat veertig tot vijftig procent voor de bijl, aldus het Prins Leopold Instituut voor de Tropen (B). Het maakt niet uit of je eerder in de bergen bent geweest of dat je in goede conditie verkeert. De gevoeligheid voor hoogteziekte verschilt per individu. De symptomen kunnen optreden tot 72 uur na aankomst en kunnen twee tot vijf dagen aanhouden als je op dezelfde hoogte blijft en niet verder stijgt. Afdalen is het beste medicijn.

Langzaam stijgen houdt hoogteziekte in toom

Langzaam stijgen houdt hoogteziekte in toom

Hoogteziekte doet zich vooral voor bij snelle stijging. Door om de één à twee dagen verder te stijgen, kan het lichaam zich aanpassen. Niet meer dan 300 tot 500 meter per dag boven 3.000 meter. Tot 6.000 – 8.000 meter kunnen de meeste laaglanders – met geduld – wennen aan de hoogte. Daarboven wordt het lastig en zelfs gevaarlijk voor iedereen. 9.000 meter is het maximum wat een mens aankan, zelf voor Nepalezen en Tibetanen (zie ook het eerdere bericht op Faqt over hun genetische voordeel op laaglanders.

Beeld: Simonov