Nieuws

Hoe ontstaat eigenlijk een file?


Na vandaag weer eens lekker lang over de weg naar huis te hebben gedaan, heb ik maar één brandende vraag. Hoe ontstaat eigenlijk een file? – James P.

Doodsangst is het meest simpele antwoord. Een rijstrook op de snelweg heeft gemiddeld een capaciteit van 40 auto’s per minuut. Maar bij 25 auto’s per minuut wordt het zo druk, dat mensen zenuwachtig worden en langzamer gaan rijden.

Is er dan iets waar mensen van schrikken, een onoverzichtelijke bocht, een paar extra auto’s die de weg op komen, dan remt het verkeer af. De eerste auto remt een beetje, de tweede iets meer, de derde staat vol op zijn pedaal en de vierde komt helemaal tot stilstand.

Voilà, een file is geboren. Het verkeer gedraagt zich als een trekharmonica en gaat netjes in de rij staan. De golf van stilstand die zo achterwaarts ontstaat, kan bij een groot aanbod van verkeer binnen minuten kilometers lang zijn.

Nederland is overigens helemaal niet zo erg als fileland. Ga maar eens in Los Angeles rijden rond spitsuur. Ondanks snelwegen met tien banen iedere kant op, sta je daar 2 uur in de file om van de ene kant van de stad naar de andere te komen. Moskou wordt ook vaak genoemd als filehel.

Maar de absolute top (of moeten we zeggen dal?) is Sao Paulo in Brazilië. De stad heeft een krakkemikkig openbaar vervoersysteem en slechte wegen. Gemiddeld staat er 200 kilometer file per dag in de stad. Niet verwonderlijk in een stad met 6 miljoen auto’s en 32.000 taxi’s.

In Dhaka (Bangladesh) kunnen ze er ook wat van.

In Dhaka (Bangladesh) kunnen ze er ook wat van.