Benzine sparen: harde of zachte banden?


Moet je band zacht zijn om benzine te sparen, omdat je daarmee beter zou ‘afzetten’ of juist hard om minder brandstof te gebruiken?

Hoe harder je band, hoe boller hij staat en dus hoe minder hij de weg raakt. Daardoor heb je minder frictie, zodat je minder energie hoeft te gebruiken om vooruit te komen. Probeer het maar eens uit op een fiets: met een half-lege band moet je harder trappen.

Een bandenspanning die een kwart te laag is, verhoogt de rolweerstand met tien procent. Daardoor neemt het brandstofverbruik met circa twee procent toe. Bovendien verkort je door te lage spanning de levensduur van je banden en beïnvloed je de wegligging van een auto nadelig.

Maar pomp je een band te hard op, dan heb je te weinig grip bij het remmen en kun je ongelukken maken. De truc is dus om de juiste bandenspanning te hebben.

Maar welke spanning is de juiste? Bij vrijwel iedere bandenpomp hangt een lijst met autotypes en de juiste spanning. Ook op internet zijn lijsten te vinden.

Waar een minimum- en maximumwaarde worden aangegeven, is het verstandig om in de winter de spanning op de maximumwaarde te zetten. Hoe kouder het is, hoe dichter de lucht wordt en hoe minder spanning er op de banden staat.

Voor de zomer mag de spanning iets lager zijn om optimale grip te krijgen. Meet de spanning altijd bij koude banden, dus niet na een lange tocht. Anders krijg je een afwijkende meting.