Nieuws

Kopen, kopen, betalen, betalen


Consumentisme is een vreemd ding. We hebben alles al, maar willen toch meer. In ‘Domweg gelukkig in de Kalverstraat’ toont journaliste Alina Nubé aan waarom.

De wereld zit vol verborgen verleiders. Ineens eten we allemaal Magnum ijs. Of we denken daadwerkelijk dat we iets tegen rimpels kunnen doen omdat het op een potje staat. En als we het niet meer kunnen betalen, dan nemen we een als ‘makkelijk’ gemarkete lening.

Hoe gaat die verleiding in zijn werk? Journaliste Aline Nubé gaat in dit boek op zoek naar de wetenschap achter de marketing. Ze laat zien hoe producten worden gelanceerd, welke technieken worden gebruikt om ons te verleiden en hoe zelfs medicijnen tegenwoordig een marketingcampagne krijgen.

Nubé

Zonder medelijden fileert Nubé de moderne consument, die zich door de reclame zachtjes in de richting van een bepaald product laat duwen. Daarbij spaart ze zichzelf niet, een van de leuke kanten aan het boek is dat de schrijfster zelf ook bewust wordt van alle invloeden waaraan ze al sinds haar jeugd bloot staat.

Gaandeweg het boek verandert ze van ‘kooplustige zweefteef’ in een ‘bewuste consument’, zonder een moment belerend te worden. ‘Domweg gelukkig in de Kalverstraat’ is daarmee een zeldzaam boek: het vermaakt en je wordt er nog een beter (in ieder geval bewuster) mens door ook.

Bestellen via de link hieronder.

Domweg gelukkig in de Kalverstraat
Domweg gelukkig in de Kalverstraat
Nubé, A.