Nieuws

Hyves belangrijk bij sollicitatie


Recruiters zeggen geen gebruik te maken van Hyves-profielen van sollicitanten. Maar de waarheid is anders, ontdekte een onderzoekster.

Foto’s en ‘krabbels’ die door anderen op jouw Hyves-profiel zijn geplaatst, kunnen ervoor zorgen dat je wel, of juist niet, voor een sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd.

Met de opkomst van het internet en social media zoals Hyves, LinkedIn en Facebook is het steeds eenvoudiger om informatie over iemand te vinden. Bij sollicitatieprocedures speelt het online profiel van een sollicitant dan ook een steeds belangrijkere rol.

Kirsten van Wingerden, masterstudente Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente, onderzocht welke informatie van Hyves door recruiters wordt gebruikt om een indruk te krijgen van een sollicitant en welke gevolgen dat heeft voor zijn of haar baankansen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat recruiters weliswaar aangeven dat ze uitsluitend gebruik maken van informatie die een sollicitant zelf op zijn profiel heeft geplaatst, maar dat ze in de praktijk anders handelen.

Sollicitant blijkt ineens 'Feestbeestje.hyves.nl'.

Sollicitant blijkt ineens 'Feestbeestje.hyves.nl'.

Door derden geplaatste informatie op Hyves, zoals ‘krabbels’ en foto’s, blijkt namelijk wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij de eerste selectie van sollicitanten. Het effect speelt het sterkst bij de selectie van sollicitanten voor representatieve functies waarvoor veel verschillende vaardigheden zijn vereist. Van Wingerden vond geen verschillen tussen verschillende branches en grotere en kleinere bedrijven.

In het onderzoek kregen 159 personen die de beslissingen nemen binnen het sollicitatieproces gemanipuleerde Hyves-profielen voorgeschoteld. Negatieve foto’s en ‘krabbels’ bleken de kans op een uitnodiging voor een gesprek te verkleinen. Het effect was het grootst bij negatieve foto’s. Let heel goed op de inhoud van je profiel; niet alleen op wat je er zelf op zet, maar ook wat je vrienden erbij zetten.

© Patrick | Dreamstime.com