Nieuws

Hoe steil is een 10% helling?


Waarom worden hellingen in % weergegeven en niet in graden? Is er een bepaalde formule om graden in ‘%’ om te rekenen en omgekeerd.? – Jager

Het ligt er een beetje aan in welk land je bent. In de VS gebruiken ze bijvoorbeeld de hoek van de weg om de steilheid aan te geven, niet het stijgingspercentage. In Europa is het gebruikelijker om het percentage te gebruiken. Bij spoorwegen maken ze het nog moeilijker, daar gebruiken ze vaak een promillage.

Een helling van maar liefst 25 procent in Wales. Veel steiler kan een mens op de fiets niet aan. Foto: John Spooner.

Een helling van maar liefst 25 procent in Wales. Veel steiler kan een mens op de fiets niet aan. Foto: John Spooner.

De keuze om een hellingshoek weer te geven in een percentage heeft te maken met traditie, maar ook gebruiksgemak. Laten we jouw voorbeeld gebruiken van een helling van 10 procent. Zou je dat in graden uitdrukken, dan kom je op 5,71 graden. Dat zal veel mensen weinig zeggen, terwijl 10 procent klinkt als behoorlijk steil – en dat is het ook.

Een handige omrekentabel om graden (in grijs) om te rekenen in percentages (in rood). Deze tabel geldt alleen voor een perfect recht oppervlak. Afbeelding: BW95.

Een handige omrekentabel om graden (in grijs) om te rekenen in percentages (in rood). Deze tabel geldt alleen voor een perfect recht oppervlak. Afbeelding: BW95.

Maar wat druk je met dat percentage precies uit? Bijvoorbeeld dat je gedurende een kilometer horizontale afstand honderd meter in de hoogte bent gestegen of gedaald. Heb je twee kilometer gedaan over die honderd meter stijgen, dan is het percentage dus 5 procent. Met andere woorden, je geeft een gemiddelde aan voor een stuk weg, terwijl een hoek een momentopname is. Je kunt met en percentage veel beter aangeven welke energie je – bijvoorbeeld als wielrenner -moet gebruiken om over een bepaalde afstand de col te bereiken. Tegelijk weet je bij een percentage niet hoe steil bepaalde stukken in het parcours (bijvoorbeeld haarspeldbochten) kunnen zijn.

Spoorwegen en trams moeten nog veel nauwkeuriger berekenen hoe steil een helling is. Dit zijn de meest steile trajecten ter wereld waar niet gebruik wordt gemaakt van een extra tandrad of een kabel

  • 13,5 % – Lissabon tram, Portugal
  • 11,6 % – Pöstlingbergbahn, Linz, Oostenrijk
  • 9 % – Ligne de Saint Gervais – Vallorcine, Frankrijk
  • 7 % – Bernina lijn, Zwitzerland
  • 5,6% – spoorlijn bij Flåm, Noorwegen